#maradjotthon - így oldják meg Újbudán az idősek ellátását
#maradjotthon, olvasható mindenütt nagyon helyesen, hiszen a koronavírusnak ez az egyik – leghatásosabb – megelőzési módja.
Felmerül azonban a kérdés, hogy mi lesz az egyedül álló, idős emberekkel, akiknek vagy nincs egyáltalán, vagy csak távol, sokszor külföldön élő rokonaik vannak. Az önkormányzatok azt ígérik közleményeikben, hogy segítenek, a kérdés, hogy mégis hogyan.
Az Újbudai Szociális Szolgálat „békeidőben” is segíti a kerületi rászorulókat, most pedig jóval nagyobb hangsúlyt fektet a feladataira, melyek a szükségszerű intézkedések miatt megváltoztak és ki is egészültek.
Március 19-én Kásler Miklós miniszter kiküldött egy ajánlást az időseket ellátó intézmények számára, melynek hatására az USZOSZ is felfüggesztette a nappali ellátás szolgáltatás minden területén az eddig megszokott tevékenységét. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a kerületben élő rászorulók ellátatlanul maradnának – mondta el Mátics Katalin az Újbudai Szociális Szolgálat intézményvezető helyettese.
A gondozónők folyamatos telefon ügyeletet tartanak, napról-napra felhívják az általuk ellátottakat, érdeklődnek hogylétük felől, de ha arra van szükség, akkor hosszan beszélgetnek velük, ezzel biztosítva a bezártság okozta izoláció miatti nagyobb feszültség, depresszív állapotba fordulás megelőzését, az egészséges, vagy legalább ahhoz közeli mentálhigiénés állapot fenntartását.
Az USZOSZ-nál foglalkoznak jobban kiszolgáltatott csoportok – pszichiátriai betegek - nappali ellátásával is. Az ő mentális állapotuk a fennálló betegségeik - skizofrénia, depresszió – miatt még sokkal instabilabb. Esetükben fokozott kapcsolattartásra van szükség, ha a gondozók úgy érzik szükségét, személyes látogatást tesznek.
A fogyatékos személyek nappali ellátásánál a családok támogatása a legnagyobb feladat, a szolgálat által gondozott személyek ugyanis szerencsére mind családban élnek.
A házi segítségnyújtásban részesülők ellátásánál azokra kell koncentrálni, akiknek a hozzátartozóik távol vannak, vagy egyáltalán nincsenek, az ő ellátásuk, gyakorlatilag változatlanul - de fokozott figyelemmel a krízishelyzetre – zajlik.
A kerület vezetése úgy döntött, hogy támogatja az időseket és rászorulókat, call centert indítottak, melyet 8-18-ig hívhatnak a kerület idős lakói. A telefonokat azok az óvónők fogadják, akiknek felszabadult az idejük - az ovik bezárása végett - és önként vállalkoztak a feladatra.
A call centerhez szükséges eszközöket és a rendszert az önkormányzat biztosította.
A gyakorlatban úgy történik, hogy az igénylő felhívja a központi számot – 06 1 372 45 66 – itt a diszpécserek felveszik az adatokat, mire van szükségük - kérhetik alap élelmiszerek bevásárlását hetente egy alkalommal, a legszükségesebb gyógyszerek kiváltását, valamint napi egyszeri meleg ételt.
A telefon után a kérés eljut a szakemberekhez, akik visszahívják a segítséget kérőt, hogy pontosítsák a kérést, egyeztessék, hogy mikorra teljesíthető, valamint felmérik az egyéb esetleges problémákat.
A személyes látogatást végző munkatársak a szükséges védőeszközöket eddig saját maguknak gyártották, az önkormányzat ezt sem nézte tétlenül, rendeltek 50000 db arcmaszkot Kínából, mely remélhetőleg a jövő hét folyamán megérkezik.
Az intézményvezető helyettes által elmondottakból látható, hogy valóban megoldják az önkormányzatok az idősek ellátását, cserébe egyetlen kérésük van:
maradjanak otthon, ne menjenek el vásárolni, beszélgetni a parkba, vagy az unokákat meglátogatni
Bármennyire nehéz is, most ők ezt tudják tenni annak érdekében, hogy a járvány minél kevesebb áldozatot szedjen.