Miért, miért, miért?

budai-3.jpgPénteki hír:

Felmondott tizenkét tanár a Budai Nagy Antal Gimnáziumban.

A hír sajnos igaz, bár nem váratlan.

Szintén pénteki „információ” a hírrel kapcsolatban:

azt hallottuk, hogy közmunkásképző lett.

A hír NEM igaz, ugyanakkor szintén várható volt egy olyan országban ahol mindenki ért mindenhez és bele is szól mindenbe, noha csak közvetett információi vannak.

Kirúgták a Kardiológiai Intézet főorvosát, emiatt már maradtak el műtétek is.

Ez a hír is igaz.

Attól, hogy egy intézménynek van egy pocsék vezetője, vagy csak elkövet egy nagy hibának tűnő dolgot, még lehetnek kiváló szakemberek az intézményben.

Kérdezem én, hogy attól, hogy kirúgták – nem értek hozzá és nem vagyok érintett így nem tudom a jogosságát, de olvasom a sok felháborodást – az egyik kiváló orvost, az egész intézmény rossz lett? Nyilván nem. Nyilván nem kell rettegnie minden ott kezelt betegnek emiatt.

Nos ez a helyzet a Budaival is.

Nagyon szomorú, hogy elvesztettünk 12 kiváló tanárt, pedagógust. Nem bírták tovább. Hogy mit? Azt a légkört, amit teremtett az intézményvezető és egykori helyettese,(aki azóta már nem helyettes, az okot és a hogyant nem ismerjük, csak sejtjük), melyben megmaradni sem volt könnyű, hát még úgy tanítani, hogy a gyerekek ebből minél kevesebbet érzékeljenek és továbbra is jól teljesítenek.

Mivel nem ültem bent az órákon, ezért nem tudom megmondani, hogy mennyit érzékeltek az iskolán belül a gyerekek. Nyilván ez téma volt sok mindenhol, így tudnak róla a diákok is, tehát nem tudják magukat függetleníteni ettől.

Arról azonban van abszolút objektív mérőszám, hogy hogyan tejesítettek. Ez pedig nem más, mint az érettségik eredménye és a továbbtanulási statisztikák. Ezeket igaz, hogy az intézményvezető nem hozza nyilvánosságra, de ebben érintett vagyok, egyik gyermekem tavaly végzett, így egészen pontos adataim vannak az osztályáról.

A 21 fős osztályban lett 6 kitűnő érettségi, 6 jeles rendű (4,5 fölött), 7 jó (4-4,5 között), 12 tantárgyból tettek jeles emelt szintű érettségit, valamint 19 nyelvvizsga született az évek során. A 21 főből 18 főt vettek fel egyetemre.

Ebből tisztán látszik, hogy a Budai Nagy Antal Gimnázium – a nehézségek, az alkalmatlan iskolavezetés – ellenére továbbra is Budapest egyik jó gimnáziuma. Nem versenyistálló, de igenis jó gimnázium.

Természetesen vannak egyéb tények is. Tény, hogy 2015 óta egy olyan személy vezeti az iskolát, akinek SEMMILYEN intézményvezetéssel kapcsolatos tapasztalata nem volt. Tény az is, hogy úgy nevezték ki – figyelmen kívül hagyva a tapasztalatlanságát -, hogy a tanári kar és a szülők is erősen tiltakoztak. Persze, nem kell feltétlenül figyelembe venni a tanárok és a szülők véleményét – akkoriban „megkaptuk” válaszként, hogy csak attól félnek a tanárok, hogy kapnak egy erősebb kezű igazgatót – de nem is kell egy teljesen tapasztalatlan, az intézményben abszolút támogatás nélküli személyt rögtön 5 évre kinevezni. Miért nem lehetett megbízott intézményvezetőként egy évre kinevezni, hogy utána lehessen lépni, ha kell?

És bizony az idő sajnos bebizonyította, hogy nagyon kellene lépni. Az egykori pályázatból semmi nem valósult meg, tanfelügyeleti értékelés erősíti meg, hogy komoly gondok vannak, nem az iskolával, hanem a vezetéssel. Alaptalannak bizonyult (lezárult a per) rágalom kapcsán eltávolított „kellemetlen” munkaerő, elvesztett alapítványi támogatási lehetőség, nem éppen dicsérő ombudsmani jelentés és még sorolhatnám.

A kérdések maradnak, immár három éve:

Miért, miért, miért?

Nem az a kérdés, hogy jó iskola –e még a Budai Nagy Antal Gimnázium. Az a kérdés, hogy meddig tart az az állapot, hogy komoly küzdelem árán biztosítható csak az, hogy megmaradjon a több mint 80 éves iskola annak, ami volt.