Ha nem beszélsz "édi nyelven", nem vagy gimnáziumba való
2018. január 29. írta: Ms. Black Sheep

Ha nem beszélsz "édi nyelven", nem vagy gimnáziumba való

Csúnyán kiszúrtak az autizmussal élőkkel az idei felvételin

autizmus.jpgAutizmus. Aki nem tudja segítek: az autik akik az érzelmekkel – és azok felismerésével – nagyon hadilábon állnak, a kifejezéseket szó szerint veszik, csak, hogy két példát említsek.

 Felmentésre sokszor semmiből nincs szükségük, hiszen a kifejezések szó szerinti értelmezése, a szociális területen jelentkező problémák és a merev gondolkodás miatt nincs miből, ilyen tantárgy nincs. Megküzdenek az élettel, de ettől még lehet második Einstein belőlük.

Múlt szombaton megírták a nyolcadik osztályosok a központi felvételit. Akik autizmussal élnek, ők idén nagyon rosszul jártak. Hiába készültek sokat, tehettek bármit, erre senki nem számított.

Senki nem gondolt arra, hogy emojit kell értelmezni. Igen, egy autizmussal élőnek ez nagyon nehéz dolog, hiszen érzelmeket kell leolvasnia egy rajzolt formáról.

Az sem merült fel senkiben, hogy az lesz a feladat, hogy mire gondol valójában az ember, ha azt mondja, hogy „Most pedig kitakarítod a szobádat!” Egy autizmussal élő számára ez azt jelenti, hogy „Most pedig kitakarítod a szobádat!”

Sőt, az a helyzet, hogy ők „édi nyelven” sem beszélnek. Nekik nem túl sokat jelent az, hogy „szoli”, akár barnulni akarnak, akár rendőrök.

Ettől még ők, a jó értelmi képességű – sőt, sokszor kimagasló értelmi képességű – autik kiválóan alkalmasak egy gimnáziumba.

Valóban az fogja eldönteni, hogy egy autizmussal élő gyermek való –e egy jobb gimibe, hogy ezeket tudja –e? Nem az, hogy milyen képességekkel rendelkezik? Nem az, hogy milyen tanuló?

Csak gratulálni tudok annak, aki összeállította ezt a feladatlapot! Köszönjük minden autizmussal élő nevében, hogy ezeket a dolgokat figyelmen kívül hagyta.

És igen, azt kell mondjam, hogy aki egy ilyen súlyú dolgot csinál, mint a központi felvételi feladatlap összeállítása, az legyen tisztában azzal, hogy ezzel bizony az autizmussal élőkkel nagyon csúnyán kiszúr. Konkrétan 9 pont volt az 50-ből, amire egy auti nem tud válaszolni, legyen bármennyire is értelmes. Az pedig rengeteg.

A központi felvételi úgy ahogy van rossz megoldás. Egyetlen napon múlik nagyon sok minden. Ha ezt elrontja, akkor már szóbelizni sem hívják be sok helyre, így elveszti az esélyét, hogy egy jobb suliba kerüljön. Átjárhatóság pedig nincs.

És lássuk be, legtöbbjüknek ez az első igazi vizsgahelyzete. Idén pedig, egy szűk csoporttal nagyon csúnyán kiszúrtak. Mit várjunk így a társadalomtól? Nem a pedagógus az első akinek erre figyelnie kellene?

A bejegyzés trackback címe:

https://kozeletipad.blog.hu/api/trackback/id/tr4413615145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

naty77 2018.01.30. 14:07:31

Hetedikes auti kislányom van, a fejlesztések hatására és a netes beszélgetések miatt is a rajzolt emojikhoz simán tud érzelmeket kapcsolni. A becézgető szavak pedig sajnos benne vannak az életünkben, elég az utcákon kiírt táblákat figyelni, így gond nélkül tudta értelmezni a "rövidítéseket".

Csokáv 2018.01.30. 14:11:34

@Kultúrnéni: Komolyan azt kellene megindokolni, hogy miért kell egyenlően bánni minden gyerekkel?

FlybyWire 2018.01.30. 14:23:55

@Csokáv: ezt nem kell megindokolni, mivel baromság.
A gyerekek nagyon nem egyenlőek, ezért nem is szabad velük egyenlően bánni. Azaz nem LENNE szabad. Az auzitmus csak egy példa.

Ezzel együtt nem is SZABAD ugyanazt elvárni minden gyerektől. Egyik sem rosszabb vagy jobb, csak egyszerűen más dolgokra jók a képességeik. Ennyi.

xtlight 2018.01.30. 14:25:35

Mondva csinált probléma. Nem minden autistának okoznak gondot a fentiek, ugyanakkor vannak normálisak, akiknek igen.

fáskerti elvtárs 2018.01.30. 14:29:04

"Sőt, az a helyzet, hogy ők „édi nyelven” sem beszélnek. Nekik nem túl sokat jelent az, hogy „szoli”"

Azt a kifejezést értik, hogy "auti"? Mert nekem ez pont úgy hangzik, mint a szoli vagy a kovi ubi.

Mérnork 2018.01.30. 14:29:13

@FlybyWire:
Ja, munkahelyen is milyen hülyeség már, hogy mindenkitől elvárják, hogy időben, alkoholos befolyásoltságtól mentesen érkezzen be. Ráadásul még dolgozniuk is kell, a munkaköri leírásuknak megfelelően. Totális intolerancia. ;-)))

Serény Vélemény 2018.01.30. 14:47:22

A tavalyi átlag magyarból 31 pont volt, a matek meg 20. (Az ötvenből.)
Pl. ha az autisták csak _azt_ a 9 pontot vesztették, akkor még messze beletartoznak a legjobb 10%-ba.
Továbbá, az egész felvételi úgy van kitalálva, hogy lehetőleg szimmetrikus normál-eloszlású legyen az eredmény: 50 pontot magyarból talán 50-100(!) gyerek érhetett el. (A kb 47-48 ezerből)

2018.01.30. 14:51:11

@Mérnork: képzeld, vannak munkahelyek ahova nem kell bejárni időben (vagy be se kell). Van munkahely, ahol a munka része az ivás. Szóval, ha borász vagy, vagy épp világutazó, akkor jól meg vagy a 8-4-ig tartó robot nélkül is.

Csipyke 2018.01.30. 15:52:01

A sokat ekézett nyugaton a gimis felvételi sokkal keményebb, komoly pénzekért megy a felkészítés a “Gymiprüfung”-ra. Ahol aztán a első évfolyamon még kiszórják a gyerekek vagy harmadát. Persze Mo. épp nem oda akar tartozni.

Lilli_Csiribiri 2018.01.30. 16:49:57

Egyébként nekem az a meglepő, hogy ma egy középiskolai felvételin ez a szint? Szoli meg emoji?????????

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.01.30. 17:46:31

@Lilli_Csiribiri: Szövegértés feladatokban szándékosan használnak olyan kifejezéseket, amik bizonyos szempontból nem köznapiak. Nem csak az irodalmi nyelvet kell érteni, csak sok tanár a tollbamondást is az olvasókönyvből csinálja.

2018.01.30. 17:49:41

Nekem az “auti” szó kiverte a “biztit”. Kicsumicsu az auti, tündibündi? Beszéljünk újra magyarul, kapcs ford?

TBal 2018.01.30. 18:36:13

@Serény Vélemény: úgy tudom, hogy a Gauss-görbe pro definitionem szimmetrikus.

vuvuzela importőr 2018.01.30. 18:50:12

egy vizsga valakivel mindig kiszúr. azzal akinek nem sikerül valami okból kifolyólag...

Jakab.gipsz 2018.01.30. 18:51:56

T. Gabor Mod !

És mi történik akkor ha kiderül, hogy Einstein tévedett, és a föld még sem egy börtön bolygó !
Ki fog akkor bocsánatot kérni azoktól a tehetséges fizikusoktól akiket páros lábbal rúgtak ki minden intézményből, csak mert meg merték kérdőjelezni a nagy zsidó géniusz zsenialitását.

Meg jegyzem Einsteinnek a csak a matek nem volt az erős oldala. Így a konkurens elméletek alapos vizsgálata elmaradt. Mi pedig itt bolyongunk válságról válságra.

Ami pedig az autistákat és a hozzá hasonló többé kevésbé fogyatékosokat illeti, nézzünk szembe a tényekkel, ha nincs rájuk írva. Akkor ugyan azok az elvárások mint minden egészséges emberrel szemben, vajon megfelelnek-e egy tudás központú világ követelményeinek.

Sajnos vegyük tudomásul az autisták és egyéb terhelt emberi lények, ön és közveszélyt jelentenek.
És ezen semmiféle képzés nem segít, csak egy tisztességes többé kevésbé zárt intézmény, ha nincs olyan családi háttér amelyik 24 órás felügyeletet biztosít. ez viszont a család részére túlzottan megterhelő és stresszes.

Itt magával a konfliktus megoldani kívánó elmélettel van komoly probléma, ez bizony társadalmi felelőtlenség.

agent_x 2018.01.30. 19:00:45

Lehet, hogy csúnya lesz, amit mondok, de ha nem teljesíti a felvételi követelményeket, akkor nem gimnáziumba való a gyerek. Akár autista, akár nem. És mint azt feljebb is írták, létetik olyan autista, aki tudja értelmezni az emojikat vagy a rövidítéseket.

Egyébként hogy gondolnád, majd az érettségin is külön figyelni kellene az autizmusára? Különt tételsort szeretnél?? Sőt, nem kellene felmenteni pár tantárgy alól, biztos ami biztos???

Void Bunkoid 2018.01.30. 19:12:24

@okostojas007: a "világutazó" nem foglalkozás.

RÉGEN valóban az volt, az utazók általában egyszerre voltak történészek, irodalmárok, biológusok és geológusok is, és hoztak ám haza rettentő mennyiségű ismeretanyagot, amikből könyvek, tananyagok, felfedezések születtek.

Ma már többnyire gazdag (ráadásul az utazós blogokat-instagramoldalakat nézve nem is saját erőből gazdag), unatkozó fiatalemberek és nők szoktak világutazni. Nem irigylem tőlük, megtehetik, ha apu is megteheti, hogy a gyereke nem tanul, nem képzi magát, nem fejlődik, hanem csak egész életében nyaral - viszont ez nem munka.

agarik 2018.01.30. 19:23:47

autista = fogyatékos. Ilyet Isten színe előtt nem tűrünk meg. Ennyi. Kitiltjuk őket, mint a szemüvegeseket. Ahogy Isten meghagyta.

halaloszto 2018.01.30. 19:26:57

ez komoly, hogy emojiből van felvételi?
a szakma egyetért abban, hogy a facebook és társai nem valók kiskorúaknak, de felvételi van belőle? jobb ha most elkezdem a gyerekemet mémekhez, emojikhoz, sl3ngh3z szoktatni, kulonben megszívja a felvételit?

Vajk

FlybyWire 2018.01.30. 19:31:18

@Mérnork: bakker, szerinted minden munkahelyre, minden pozícióba minden embernek meg kellene tudni felelnie?

Ennél értelmesebbnek tűntél korábban :(

2018.01.30. 20:03:16

@Void Bunkoid: "a "világutazó" nem foglalkozás."
pedig de. cégek fogadnak fel, általában csini csajokat, hogy lakjanak luxusszállóban, és mutassák azt be a neten :) Hát nem sokkal egyszerűbb, mint 8-4-ig mondjuk csirkét kopasztani egy vágóhídon?

Hozzászólok 2018.01.30. 20:25:19

Autizmus ide vagy ida, a vizsga szerkesztő nagyon trendi akart lenni. És ez szánalmas. Hogy ide jutottunk, hogy a szoli különleges szó? És hogy visszakérdezik az emojik jelentését a suliban.
Sírni volna kedvem.

Almandin 2018.01.30. 20:45:12

@agarik: Mi bajod a szemüvegesekkel? Nagyon sok embernek nem tökéletes a látása. Amúgy az autizmusnak is vannak enyhe esetei, attól még nagyon okos is lehet az illető.
Eleve szerencsétlen az a rendszer, ahol 14 éves korban egy vizsga megpecsételheti valakinek a hátralévő életét, sorsát. Pont a kamaszkor közepén rossz valakit ekkora stressznek kitenni.
Régebben nem volt ritka, hogy valaki 30-40 évesen érettségizett, ma nemigen van ilyen. Tényleg végleg pályára állítja az embereket az, hogyan teljesítettek egy vizsgán 14 évesen. Szerencsésebb volna átjárhatóbb rendszert alkotni.

teéjesenmindegy 2018.01.30. 20:56:33

Külön tételsor kell az autistáknak. Meg külön érettségi. Ahogy a vakoknak is külön jogosítvány.

Már bocs, de az érettségi nem azt jelenti, hogy a gyerek a tárgyakat megfelelő szinten tudja? És akkor jönnek ilyenekkel, hogy a gyerek diszlexiás, de azért legyen érettségije. Igaz, hogy olvasni nem tud.

Almandin 2018.01.30. 21:16:45

@Almandin: Kis olvasnivaló a fogyatékosságokról:
hu.wikipedia.org/wiki/Fogyat%C3%A9koss%C3%A1g
Nagyon sok fajtája van, azt is írják (helyesen), hogy bárki válhat fogyatékossá. Sokan fiatalon az átlagosnál is jobb adottságokkal bírnak testi-szellemi vonalon egyaránt, aztán jön egy betegség-baleset, és fogyatékossá válnak.

ArriMedes 2018.01.30. 21:22:31

valahová vagy szükséges verbális teszt, vagy nem.
ha igen, annak már része az emoji-értelmezés, része a pragmatika, stb.
ha valaki ezeket nem tudja, attól még nem "bukik meg", csak nem kap 100%-ot.
és?
kiszúrnak nagyon sok alsóbb rétegbeli gyerekkel is, aki otthon nem olyan nyelvhasználatot hall, nem kap olyan mértékű/jellegű olvasásra ösztönzést, mint egy értelmiségi.
stb.

Almandin 2018.01.30. 21:30:58

@teéjesenmindegy: A részképesség-zavarok nem jelentik azt, hogy feltétlenül buta az illető. Sokan nagy műveltségre képesek szert tenni pl. diszlexiával is. Speciális segítségre van szükségük, mint az autistáknak is. Az autisták közül pl. sok az enyhe eset, akiről elsőre meg se mondanád, hogy problémája van. Pedig a szociális képességeik rosszabbak az átlagosnál, más téren azonban nem ritkán kifejezetten jó képességűek.
Akik úgy vélekednek, hogy helyes valakit akár egy életre elgáncsolni,csak mert van valamilyen fogyatékossága vagy részképesség-zavara, azok alacsony empatikus készségűek. Sokan csak akkor válnak megértőbbé az ilyen problémával küzdő embertársaikkal, ha ők maguk vagy közeli családtagjuk válik érintetté. Akkor rájönnek, hogy attól, hogy valaki enyhén autista vagy diszlexiás, még nem egy kirekesztendő hülye, akit el kell szigetelni a társadalomtól.
Az autóvezetés más téma, mert az egy balesetveszélyes tevékenység. Magyarországon a nagyobb városokban és környékükön van olyan jó tömegközlekedés, hogy nem okoz jelentős hátrányt az életben, ha valaki nem vezethet egészségügyi okokból.

Almandin 2018.01.30. 21:38:10

@ArriMedes: Az alsóbb rétegbeli gyerekekkel lehet, hogy tudatosan szúrnak ki. A jelenlegi kormány "polgári" kormány, a polgárságot preferálja mások rovására. Szerintem kifejezetten mehet a felvételin is a "prolik" kirekesztése. A gimnázium a Horthy-korszakban is a polgárság intézménye volt, úgy látszik, ezt is vissza akarják hozni, hiszen az új polgárságnak majd cselédekre is szüksége lesz. Ma újból kezd kasztrendszer kialakulni.
A munkásság iskoláztatása, felemelése egy szocialista koncepció (nem az MSZP-re gondolok, hanem az ideológiai irányzatra), távol áll a Fidesztől. Nem véletlen, hogy az átkosban nagyobb mobilitás volt, akkoriban sok munkásból, parasztból lett orvos, mérnök. Ma ez megint ritka lett.

impala 2018.01.30. 22:11:15

@Jakab.gipsz: ügyes vagy. zsidóztál is, meg leírtál egy közkeletű hülyeséget Einstein matektudásáról(fizikus volt, de nem hülye a matekhoz a valóságban)

a következő fizikus nemzedékek meg mindent megtettek azért, hogy rajta túllépjenek, mert akkor ők lehetnek a következő Einsten.

van a fajtádra egy szakszó, talán ismered :)

teéjesenmindegy 2018.01.30. 22:41:17

@Almandin: Hogy rohadjon meg a blogmotor, leírtam valamit. Ha kétszer megy, akkor bocs. összefoglalva:

"A részképesség-zavarok nem jelentik azt, hogy feltétlenül buta az illető. Sokan nagy műveltségre képesek szert tenni pl. diszlexiával is."
Senki nem gondolja butának. Lehet nagyon művelt az ember érettségi vagy diploma nélkül is. A vak ember sem azért nem kap jogsit, mert nem tudja megtanulni a szabályokat, vagy mert buta lenne.
Az érettségi egy szint, amit vagy tud valaki, vagy nem. Ha nem tud olvasni, akkor nem hozza a szintet.
Diszlexiás, diszgráfiás meg diszkalkulás vagy mi embereknek lesz érettségijük. Olyanoknak akik nem hozzák. Akkor meg minek a szint meghatározása, ha vannak kivételek? Akkor adjunk mindenkinek alanyi jogon érettségit és kész.
A majdani munkaadó szempontjából milyen? Felvesz valakit, akinek van érettségije, aztán kiderül, hogy az illető nem tud írni, vagy olvasni, vagy számolni... Ennek mi értelme?

Vitalea 2018.01.30. 23:12:32

Látom pár "okos" érettségizett ember bizonyítja a hozzászólok között, hogy az érettségi megszerzése nem biztosítja azt, hogy valaki logikusan, meg úgy egyáltalán gondolkodjon. Legalább annyit érhetne egy érettségi, hogy mondjuk ha nem értenek valamihez, akkor abban nem okoskodnának. De amúgy nem meglepő a magabiztos ostobaság, ezt a jelenséget hívják Dunning-Kruger hatásnak...
Nem hiszem, hogy itt némelyeknek érdemes elmagyarázni hogy az autisták jó része nem értelmi fogyatékos, hanem egyszerűen máshogy jár az agyuk, aminek köszönhetőn pl. sokkal jobbak azokban a dolgokban amikhez a részletekben kell elmélyülni. Vagy azt, hogy ha valaki béna matekból még lehet belőle magyar tanár is akár. (sokszor lesz is) Vagy hogy az, hogy valaki diszlexiás vagy diszgráfiás az rohadtul nem azt jelenti, hogy analfabéta, azaz nem tud írni, olvasni. Abban ez egybites világban ahol minden fehér vagy fekete, ott erre semmi szükség.
Szóval inkább azt mondom a sok zseninek élen Gipasz Jakabbal, hogy én nem akarom azokat a "fogyatékosokat" egy elszigetelt helyen az adómból eltartani, hanem azt szeretném ha HASZNOS tagjai lehetnének a társadalomnak. Ha mindenki amennyire tud, ellátná saját magát, dolgozna, adózna, élne. EZT talán felfogjátok, hogy ezért lenne jó nektek is, ha az autistákat, részképesség zavarosokat nem rekesztenétek ki az oktatásból, hanem a lehető legmagasabb szintre juttatnátok őket benne, hogy lehető legnagyobb hasznotokra lehessenek. Főleg hogy most alsó hangon a lakosság uszkve 8%-ról beszéltek. Félmilla csak a hivatalosan fogyatékosok száma, de a diszesekkel, nyelvi zavarosokkal spektrumon lévő autistákkal együtt van az 10% is. Egymillió ember, azoknak akik ugyan nem diszkalkuliásak de nem tanultak meg százalékot számolni.

Vitalea 2018.01.30. 23:17:08

Ja és csak jelezném, hogy ez nem érettségi volt, hanem felvételi, hogy egyáltalán megszerezhessék az érettségit.

agarik 2018.01.30. 23:19:05

@Almandin: Nekem semmi, Istennek van. A szemüveges = testi fogyatékos. Kivégezni éppen nem kell, de az tuti hogy Isten oltárához nem járulhat.
De akkor meg minek él az olyan.

Flúgatlan 2018.01.30. 23:20:39

Hozzátenném: nemcsak az autistákkal szúrtak ki, hanem azokkal is, akik nem lógnak a neten naphosszat és nem beszélnek nyafkául.

Ismerősi körömben több olyan gyerek volt, aki keveset netezik, nem néz nyálas filmeket és rendes magyart beszélő barátai vannak: ők is hátrányt szenvedtek. Honnan tudhatták volna, hogy ilyenre készülni kell? Nem is egyértelmű mindegyik feladat "dekódolása". Nemcsak az autistáknak.

Egyszerűen bénán kitűzött feladat volt, mert túl "fiatalos" akart lenni.

teéjesenmindegy 2018.01.30. 23:38:47

@Vitalea: "EZT talán felfogjátok, hogy ezért lenne jó nektek is, ha az autistákat, részképesség zavarosokat nem rekesztenétek ki az oktatásból, hanem a lehető legmagasabb szintre juttatnátok őket benne, hogy lehető legnagyobb hasznotokra lehessenek. "
És erre az a jó módszer, hogy berakod a normálisak közé? (a normálist értsd ahogy szánom). Már bocs, de ha valaki nem érti azt, hogy "most kitakarítod a szobád" az mégis mire számít az iskolában?
Egészen más az, hogy valaki béna matekból és magyartanár lesz, meg az, hogy valakire rámondják, hogy diszkalkulás, és felmentést kap matekból. Igen, bocs elvárom a magyartanártól, hogy meg tudja számolni, hogy hány gyereket visz el a kirándulára, és mennyit hoz vissza.
Ismét: Az érettségi egy szint. Vagy hozza valaki, vagy nem.
A Cooper tesztet sem tolják ki fél órára a kövér gyerekek kedvéért. A kosárpalánkot pedig nem teszik lejjebb az alacsonyaknak.

Beer Monster 2018.01.31. 01:15:14

Ugyanakkor a másik oldalát is fel kell ismerni. Ahogy az autistákat meg kell védeni a társadalom nehézségeitől, a társadalmat is meg kell védeni az autizmus következményeitől, számtalan téren lehet jelentős. Az autisták jól teljesítenek a jogi egyetemre való felvételin és az egyetemi követelményekben. Utána kikerülve a pályára nem tudják rangsorolni, sőt értelmezni a tisztesség vs. a jog viszonyát. Ennek nagyon súlyos társadalmi következményeit szoktuk látni akkor, amikor nem sikerült megvédeni a társadalmat működtető intézményeket az autizmus hatásaitól.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.31. 07:04:13

Az autizmus nem másság, azaz hazug az ábra, hanem betegség. Mondom mint magam is autista.

Ilyen hamis plakátokat egy igazi autista pont sose készítene.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.31. 07:07:10

@Csokáv:

Nekem hatalmas traumát okozott gyerekként, hogy egyenlőként bántak velem.

Aki autista gyerek, az plusz hátrányban van, mert az autista felnőtt már képes kidolgozni egyes mechanizmusokat. Az autista gyerek számára hatalmas plusz akadály, ha egyenlőként tekintenek rá, s azonos vele szemben az elvárás. Ez kb. olyan, mintha a féllábú gyerektől elvárnák a részvételt a tornaórán.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.31. 07:16:30

@Beer Monster:

Az autisták erős oldala jellemzően az adatok megjegyzése és az intelligencia magas foka. Nagyon gyenge oldalunk meg az empátia, az érzelmi intelligencia.

Viszont az autista nem pszichopata, ne keverjük. A pszichopata a társadalom felett állónak hiszi magát, az autista meg inkább társadalomkívülinek,

A pszichopata gyerekkorában is már vezér az iskolában, jellemzően gonoszságokra vesz rá másokat is, pl. állatkínzás, kegyetlen tréfa, stb., míg az autista gyerekkorában az osztály hülyéje.

Amire egy autista nem jó az jellemzően pl. a gyerekek oktatása, szociális tevékenység, orvosi munka, minden, ahol szüksége van a beleélési képességre, a megértésre. A jogász munka pont nem ilyen.

Szakura 2018.01.31. 08:12:20

Az én kedvencem a leki pali volt.
Az én unokahúgom nem autista, használja a netet is, de normálisan beszél, szóval nem tudta.

Jakab.gipsz 2018.01.31. 08:50:01

@impala: Olvasd el még egyszer a kommentemet.

A fejlődés lényege a szkepszis a kétely, egy jobb megoldás keresése.

Ezért van itt ez a téma is, felvetve, az autizmus témája.

Ha pedig egy ismert rendszer nem hatékony, ahogyan az autizmust kezeljük, akkor más megoldásokat kell felkutatni.

Serény Vélemény 2018.01.31. 08:55:38

@TBal: Igen. Itt nézelődtem: www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/beiskolazas/2015/OH_honlap_felveteli_eredmenyek_2007_2017.pdf

vannak évek, amikor nem jön össze, pl. 2016-ban a matek nem úgy néz ki, mintha teljesen standard normál elolszlású lenne.

BobAlice 2018.01.31. 10:18:43

@Jakab.gipsz: Korábban a veronai buszbaleset áldozatait zaklattad, most pedig az autistákat gyalázod. Hozod a színvonalat ember. Az is tökéletesen passzol az értelmi színvonaladhoz, amit Einsteinről írtál.

Dorinda41 2018.01.31. 12:37:31

Az unokahúgom külföldről jött haza 18 évesen és elment a Rigó utcába angolból nyelvvizsgát szerezni. Kihúzta a szóbeli tételt, ami a "Barátok közt" volt. Miután amikor itthon volt, akkor sem nézett tévét, neki bizony nem jött le, hogy a filmsorozatról kellene beszélni. Szegény, teljesen kétségbeesett először, mert nem is értette, hogy mit akarnak tőle, hiszen neki ez a cím azt jelentette, beszéljen a barátaival töltött szabadidejéről, hobbijáról, stb. Mire megértette, hogy miről kellene beszélnie, megkérdezte, hogy beszélhet-e a Jóbarátok filmről helyette. Szerencsére mindegy volt.
Ugynakkor évekkel ezelőtt, ugyanezen a teszten, a lányom elhasalt. Nem kicsit, nagyon. De, a gimnáziumi magyar tanárnő (aki az osztályfőnöke is lett), kibrusztolta, hogy a lányom, igenis járjon oda, mert elolvasva a történelem esszéjét, meglátta benne a potenciális töri verseny megnyerőt. Nem érdekelte, hogy a gyerek évszám tudása erősen hiányos, a helyesírása botrányos. Neki lett igaza. Egy év alatt behozatta vele az elmaradásait, aztán versenyeztette. Igaz, matekból csak négyes, de minden másból kitűnő tanuló lett belőle. Ha a teszten múlik, amit 14 évesen kellett megírnia, akkor cukrásztanuló lett volna egy szakiskolában, nem közgazdász, ami végül lett belőle.

Beer Monster 2018.01.31. 13:47:40

@Dorinda41: Egy jó tanár jó körülmények között bármire képes.

mek.oszk.hu/03200/03286/html/tudos1/marsl.html

Beer Monster 2018.01.31. 14:15:28

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: A beleélés viszont fontos a jogban, jogalkalmazáskor a jog eredeti céljának felismerésében, jogalkotáskor pedig a hatás megértése miatt. És persze a jognak része is a szereplők szándékainak vizsgálata.

Ahhoz hasonlót szerintem nem állít a pszichológia, hogy az autisták ne rendelkeznének a tisztességre való képességgel. Viszont mivel a tisztesség alapja pont az empátia, ezért a teljeskörű használata nagyon komoly problémába ütközik. Több olyan kóros elmeállapot létezik még, ami érinti ezeket a képességeket, sőt az egészséges elmeszerkezetnek is része a hedonizmus, hiszen sok esetben egy adaptív tulajdonság.

A pszicho- (szocio)pátiának a fokozott manipulatív hajlam is alapja. Ebben épp ellentétes az autistákkal, akiknek még az emberek hétköznapi egymásrautaltsága is fejtörő, mások irányítása ezért eleve nehézség.

Épp ez az, hogy az egészséges emberek számára a jogi munka nagyon is erősen szociális munka. A jog irányítani hivatott az emberi viselkedéseket, és ehhez az eszköze pl a bosszúállás. Aki ezeket nemhogy finoman nem tudja kezelni, de súlyos problémái vannak vele, az a többség szemében nem lehet alkalmas arra, hogy mások felett döntéseket hozzon. A jogot mindig a céljának megfelelően kell alkalmazni, ezek más emberek által megfogalmazott célok, megértésük viszont nagyon problémás autizmusban. Például egy autista nem nagyon tudja megfelelően helyén értelmezni a jog betűjével pont szemben álló társadalmi igényeket, még ha az maga az igazság fogalma is. Az egészséges emberek számára (közepes intellektustól) viszonylag egyértelmű, hogy mikor kell figyelmen kívül hagyni a fogalmazásmódot, és az írott mondattal ellentétesen érvelni/cselekedni. A pár éve cikkekben szereplő, 230 km/h-s tolatásért megbírságolt furgon ügyében például biztos, hogy valamilyen fogyatékossággal rendelkező ügyintéző járt el (ez lehet a rendkívül alacsony értelmi képesség is, bár az még egy ilyen munkakörben is viszonylag feltűnő lehet).

Beer Monster 2018.01.31. 14:21:41

Sok az olyan szakma, aminek a pszichológiai alkalmassági vizsgálata borzasztó elhanyagolt. Nemcsak az utasszállító pilóták szűrése szükséges, hanem a tábornokoké, egészségügyi személyzeté, bíróké, politikusoké, rendőröké is. Azoké, akik más emberek dolgával foglalkoznak.

Almandin 2018.01.31. 14:34:15

@Dorinda41: Nem normálisak a nyelvvizsgáztatók. Én pl. 6 éve egyáltalán nem nézek tévét, de azelőtt se követtem a Barátok köztet. Most valami társadalmi elvárás, hogy minden magyar ember köteles ugyanaz előtt a sorozat előtt kérődzni otthon a tévé előtt? Ezeknek elgurult a gyógyszerük.

Almandin 2018.01.31. 14:38:05

@Beer Monster: Nem véletlen, hogy az autisták inkább műszaki területeken tudnak brillírozni: sok köztük a tehetséges kutatómérnök és az informatikus. Összességében olyan területen jobbak, ahol nem eberekkel kell foglalkozni. Természetesen ez nem mindegyikükre igaz, de sokakra igen.

ArriMedes 2018.01.31. 15:07:51

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:

azért ahhoz képest hogy olyan intelligens vagy, vérprimitív politikai propagandát tolsz valóban autikra jellemző teljesen gátlástalan formában.
tkp, te valahol egy beteg ember vagy, mindegy hogy legszűkebb orvosi értelemben az vagy-e vagy sem.

ArriMedes 2018.01.31. 15:09:02

@Almandin:

ezért nem baj, ha mondjuk bizonyos teszteken gyengébben szerepelnek, majd máshol kompenzálják

Vitalea 2018.01.31. 15:22:39

@teéjesenmindegy: először is, te nyilván szövegértési nehézségekkel küzdesz, különben felfognád, hogy ez a cikk nem az érettségiről szól, meg az ott szerezhető kedvezményekről, hanem az érettségihez jutás lehetőségéről. Másrészt mielőtt bocs, de nem tudom máshogy megfogalmazni ilyen végtelenül buta kérdést teszel fel, nézz már utána mit jelent az autizmus és a részképesség zavarok légyszíves! Csak mert fogalmad sincs miről beszélsz. Képzeld el, hogy autisták és diszesek 20 meg 40 éve is léteztek és ott ültek veled az iskolában, csak lövésed nem volt hogy diszessel vagy autistával jársz iskolába, csak azt vetted észre, ha figyeltél, hogy Józsika fura és nem nagyon érti a vicceket, hogy Julcsika tök béna a matekhoz, Gézuka képtelen normálisan írni, Mancika meg nem tud hangosan olvasni, hát istenem, nem vagyunk egyformák! Sőt az is lehet hogy te is érintett vagy. Most már szűrik, diagnosztizálják és FEJLESZTIK ezeket a gyerekeket, mert a világ fejlődik! Így sokkal jobb esélyük lehetne arra, hogy eredményesebbek legyenek az iskolában és életben. Persze csak ha ez a diagnózis és fejlesztés nem válik skarlát betűvé számukra, mert a "tájékozott" "normális" emberek úgy döntenek, hogy ezek az emberek úgyis képtelenek azt is felfogni hogy rakjanak rendet a szobájukban... Amúgy "kiváló példa", egy autistának jellemzően nem kell mondani, hogy tegyen rendet, mert magától is rendet tart, a diszkalkuliás meg simán megszámlálja hány gyerek van a keze alatt. Te kevered őket a súlyos értelmi fogyatékosokkal. Elképesztően tudatlan vagy, de legalább magabiztos.

Beer Monster 2018.02.03. 01:25:19

@Almandin: A jog pedig pont egy olyan kirívó terület, amiről néhányan azt hiszik, hogy nem emberekkel kell foglalkozni, hanem paragrafusokkal.

Beer Monster 2018.02.03. 01:27:37

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Azért az igazság felismerését nagyban befolyásolja a szereplők szándékainak biztos felismerése, egy olyan világban, ahol a sikeres módszer a többség professzionális megtévesztése.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.03. 07:47:05

@Beer Monster:

Ilyen a modern demokrácia: aki képes jobban elhitetni saját elképzeléseit másokkal, az nyer.

Beer Monster 2018.02.03. 23:08:17

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Nem egészen ez volt az állítmány rész a mondatban, de azért a modern demokrácia az valami más lesz remélhetőleg. A mostanit úgy hívják, hogy a demokrácia válsága.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.04. 08:14:25

@Beer Monster:

Pedig miért lenne válság egy rend rendszerinti működése? Ez nem belső válság, hanem inherens, rendszerszintű válság, magával z intézménnyel van probléma. Szerencsére lassan vége ennek a rohadt rendnek.

Beer Monster 2018.02.04. 14:57:52

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: A propaganda és a pszichológia olyan szintre jutott mára, hogy - tehetségtől és pénztől függően - az emberek felét-háromnegyedét át lehet verni. Mivel ez több, mint 50%, így a demokrácia felszámolja önmagát.

Void Bunkoid 2018.02.07. 11:19:04

@okostojas007: vannak ugyan megkeresések, de egyrészt a legtöbbje az ilyeneknek egyszerű freeloader ingyenélő, ő maga akaszkodik rá a szállodákra, hogy jaaajnézd, van 400k követőm, milyen jót tudnék reklámozni vele, másrészt nekem a "munka" fogalma az az, hogy rendzseres jövedelmet biztosító elfoglaltság.

Az ingyenszállodázó instabiccsek "híressége" és reklámértéke (ne feledjük, az interneten lassan szó szerint kell értelmezni a 15 perc hírnevet...) maximum hónapokig (néha meg csak napokig) tart, utána mehetnek vissza ugrálni a balettba. Vagy csirkét kopasztani a vágóhídra. Egyszer jó szórakozni egy kört, de nem mondanám megélhetést biztosító dolognak.

2018.02.07. 14:06:14

"a "munka" fogalma az az, hogy rendzseres jövedelmet biztosító elfoglaltság."
hát, akkor te a gyártósoros csavarozókra gondolsz... tehát aki vállalkozik, kereskedik, vagy fejleszt valamit, és nem kap érte havi juttatást, az nem dolgozik. jó tudni, akkor én se dolgozom már jó rég óta, de jó is nekem :)
A másik, hogy ha valaki tud reklámozni valamit, és akkor van csak bevétele, amikor reklámoz, az miért nem munka? Ha én házakat építenék, és csak akkor kapnék pénzt, amikor elkészült a ház és eladtam, akkor addig nem dolgoztam? fura elképzelés. Ez a mindenki dolgozik, és kapja a havi juttatást, ha csinál valamit, ha nem, ez utoljára a kommunizmusba működött. (pontosabban ott sem)

Beer Monster 2018.02.07. 18:33:13

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Na hát azért a 20. században történt változások előtt a demokráciákban elég jellemzően a tisztesség különböző értelmezései küzdöttek egymással.

Void Bunkoid 2018.02.10. 20:02:10

@okostojas007: nem a gyártósori cuccok, de ezek, amiket az egyszeri instagramkislány csinál, ezek ilyen egyszerellövős dolgok, amivel legtöbbször még bevétele sincs, csak ingyen szórakozik, és sokszor az egész hullám levonul pár hónap alatt, utána - elnézést az explicit megnyilvánulásért - a nagyrészt indiaiakból álló kattintótábora megunja az ő fotóira kiverni, és szépen átvonul egy másikra, és többet nincs nemhogy megkeresés, de ha ő kilincselne különböző vendéglátóknál, azok is kiröhögik, hogy egy nap a szálloda oldala több kattintást kap magában, köszinem.

Szal nem, nem kifejezetten megélhetési forrás. Azaz nem munka.

2018.02.11. 02:49:29

@Void Bunkoid: semmivel se másabb, mint mondjuk "youtuber"-nek lenni. csak itt összerakja a fotósorozatát, meg ír hozzá 3 sort, hogy jól szórakozott, és ezért kapja a pénzt.
Szét kéne nézned a neten, a YT-on sok 5-6 éves gyerek jobban keres, mint mi összesen :)
Hogy nem munka? évi 1-2 milliárd után már többet nem kell dolgoznia. Szóval ha így vesszük, 1 év után már nem dolgozik, tehát utána már csak hobbiból nyomja. Hidd el, kap pénzt bőven. (ahogy egy falábu focistának is elég egy jó szezon, vagy egy modellnek is elég 1-2 zsírosabb meló).
Az, hogy igazságtalan? mondhatjuk.. Attól még munka, ahogy munka egy milliárdos titkárnőjének lenni, de azt se csinálnák sokan :)

Beer Monster 2018.02.12. 22:23:10

@okostojas007: Mi a bánattal tud egy 5 éves gyerek keresni youtube-on?

Beer Monster 2018.02.13. 14:44:22

@okostojas007: Igen, valamikor olvastam már róla, de mitől keres vele? olyan aranyos, olyan jól csinálja, vagy micsoda? Ki fizet érte? Pistike a József Attilából miért nem keres, vagy icuska a kézimunka szakkörről?

2018.02.13. 23:13:46

@Beer Monster: kap egy játékgyártól játékot, ezt bemutatja. ezért kap X dollárt. Ezenfelül a google reklámok futnak a videói alatt, ezért kap Y dollárt.
www.forbes.com/sites/maddieberg/2017/12/07/the-highest-paid-youtube-stars-2017-gamer-dantdm-takes-the-crown-with-16-5-million/#23590e0f1397
itt vannak a top bevételek.
Már itthon is jó páran megélnek párszázezer követővel.
24.hu/fn/gazdasag/2017/03/13/ok-most-a-legmenobb-magyar-youtube-sztarok-eleg-sokat-is-keresnek/

Beer Monster 2018.02.24. 21:21:22

@okostojas007: Ha ez igaz lenne, akkor boldog-boldogtalan ezt csinálná, még én is kindertojást tesztelnék.

Gondolom annyi igaz belőle, hogy keresett vele a gyerek 1000 dollárt, aztán a szemfüles szülők rájöttek, ha elterjesztik ezt, hogy milliárdokat keresnek, akkor megírja az újság, és az ezer felmegy 5000-re is.

2018.02.25. 02:13:37

@Beer Monster: hát hogyne :) gyerek sztárok sose léteztek, igaz? Ő is az, csak más platformon. Gondolom mikor a google kiadta a toplistát, szándékosan hazudott, hisz mi értelme lenne igazat mondania. A kissrác ott van a toplistában, neki bejött, ez van.

Beer Monster 2018.02.25. 11:38:56

@okostojas007: Osszuk el az összeget a nézettséggel. Nem úgy néz ki, hogy ez bármelyik reklámozónak megérné.

2018.02.25. 17:53:05

@Beer Monster: van egy 100.000.000-t nézett video.
bevétel abból, hogy nézik a videót, az alatta futó reklámokból. Legyen mondjuk ez reklámonként 3 forint a reklámozónak. Ennek egy részét fizeti a goggle a usernek, tegyük fel, megkapja a reklám 30%-át, az 100 millió forint. Ha megnézed 1 hosszabb szponzorált videó alatt kb 4-5 reklámhely van.
1 embert elérni 3 forintért nem drága. Még 30-ért se sok.

Beer Monster 2018.02.26. 16:50:12

@okostojas007: Akkor valamit elnéztem. De 1oo millióan tuti csak azóta nézhették meg, hogy 2oo országban címlapra kerültek azzal a sztorival, hogy állítólag milliárdos lett a gyerek.

2018.02.26. 17:26:34

@Beer Monster: szóval a google hazudik :) jó tudni.
Akkor került címlapra, miután a google KIFIZETTE neki a 2 milliárdot. Nem címlapra került, és amiatt fizetett.

Beer Monster 2018.02.27. 01:15:30

@okostojas007: Én ezzel konkrétan nem találkoztam, így viszont csak valaki mondta az interneten. Még ha a google valóban nyilatkozott erről, azt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a youtube tulajdonosaként mi a piaci érdeke.

2018.02.27. 18:05:04

@Beer Monster: te tényleg sok sört ittál... szerinted az üzleti jelentéseket hamisítja a youtube, hogy több pénzt utalhasson a reklámpénzből :)
komolyan ember, te elolvasod amit állítasz? a youtube-nak az az érdeke, hogy NULLA forintot fizessen ki, és a reklámpénzeket megtartsa. Ezzel szemben milliárdokat fizet ki a videósoknak. Szóval mi is a piaci érdeke? Gondolod, ha nem fizet, kevesebb kismacskás videó lesz? :)

Beer Monster 2018.02.27. 18:10:44

@okostojas007: Valamit félreértettél. Másrészt piaci jelentésről nem tudnék nyilatkozni, mivel ilyent sem láttam.

2018.02.27. 20:17:36

@Beer Monster: google a barátod, felül meg a forbes-t linkeltem, de gondolom ő is hazudik, tutira viccből írják, biztos unatkoznak, és híreket találnak ki :)

Beer Monster 2018.02.27. 22:28:39

@okostojas007: Azt hiszem, pont arra a cikkre írtam. Ha a google hivatalos írását látom a 2 miliárdról, akkor fognak kapni tőlem egy bomba ajánlatot, amivel egymilliárdot keresek nekik.

2018.02.28. 01:27:53

@Beer Monster: ezt papírozd le velük, ne röhögtess, nem a googlénak kell bizonyítania. A videód alatt bedobott hirdetések alapján kapod a pénzt, a varázslat egyszerű. Dobj fel egyet, aztán szerezz mondjuk 50.000 feliratkozót nyugat EU-ból és az USA-ból. Utána már extrapolálhatsz ebből, hogy 50 millió feliratkozónál (nem megtekintés!) mennyi pénzed lenne. 2016-ban asszem ez 15 millió $-t ért.
A youtube 2015-es negyedéves bevétele a reklámokból már 5 milliárd $ körül volt, van miből osztogatnia.

Beer Monster 2018.02.28. 12:32:16

@okostojas007: Ennek a feliratkozásnak mi a szerepe, mi motiválja rá az embereket?

2018.02.28. 14:00:41

@Beer Monster: hát, tetszik az előadó műsora, és szeretnél értesítést kapni, ha kitesz még 1 videót. Olyan ez kicsit, mint egy újság előfizetés. Vannak emberek akik előfizetnek, ők mindig megkapják, de ettől még bárki megveheti az újságosnál is. Persze ez nem kerül pénzbe, de az látszik ebből, ha a figura feldob egy videót, akkor hány embert ér el vele egyből.
Azt azért megjegyezném nem vagyok egy nagy social media szakértő, érdemes utánaolvasnod, mi hogy működik. Youtube-on a híresebbek ütemezve teszik fel a videókat (pl hetente 1 videó), így a feliratkozott felhasználók egyből értesülnek ha jött a heti adag néznivaló. Mivel szinte miden témában van videó, jó eséllyel te is találsz magadnak érdekességet.

Beer Monster 2018.03.01. 01:27:22

@okostojas007: Na, holnap elküldik a srácot. Írtam nekik, hogy én kétmilliárd helyett 1 milliárdért elvállalom ezt a munkát.

2018.03.01. 18:26:08

@Beer Monster: látom nemérted :) először neked kell felmutatni a nézőszámot, és akkor youtube partner lehetsz. A kis srácot nem a google alkalmazza.
support.google.com/youtube/answer/72851?hl=hu
nézd meg a South Park S12E04-et(Kanada strikeol), itt készít Butters egy videót, amivel pénzt keresnek a youtube-on :)