Nyilatkozni csak központi iránymutatás alapján
2018. január 08. írta: Ms. Black Sheep

Nyilatkozni csak központi iránymutatás alapján

shut-up-and-close.jpgA szabad vélemény nyilvánítás megsértése, avagy jogos igény a hivatal részéről, hogy ne nyilatkozhassanak szabadon a tanárok, az iskolaigazgatók?

Az iskoláknak demokratikus rendszerben kellene működniük, hiszen a vezetésnek nincs közvetlen kapcsolata a tanulókkal, sok-sok pedagógus közös munkájáról szól a rendszer. Sok helyen azonban sajnos ez nem így működik.

Következmények nélkül maradhatnak el értekezletek, van olyan iskola ahol a szülők-tanárok-diákok közös, demokratikus érdekérvényesítő szervezete az intézményi tanács sem működik. Pedig törvény írja elő, hogy kellene.

Ha a vezető „kitalál” valamit, azt kötelező végrehajtani. Mit tehet a pedagógus ha – szakmailag – nem ért egyet a döntéssel? Elmondhatja a véleményét. Szigorúan zárt ajtók mögött. Ezen kívül? Jelenleg gyakorlatilag semmit. Központilag, távolról vannak irányítva az iskolák, egy tankerülethez, illetve a Szakképzési Hivatalhoz rengeteg iskola tartozik, átláthatatlanul.

Most mégis hoztak egy olyan döntést – melyet korábban a Tankerületekhez (oktatási hivatalhoz) tartozó iskolákkal kapcsolatban már meghoztak –, hogy nem nyilatkozhatnak önállóan SEMMILYEN ügyben a sajtónak a pedagógusok. Ennek az oka, hogy nehogy negatív hír kerüljön ki a sajtóhoz az iskolákkal kapcsolatban. Az iskolák majd „iránymutatást” kapnak, hogy mit szabad mondaniuk.

Nem az lenne a megoldás inkább, hogy azon dolgozzanak, hogy ne legyenek negatív hírek? Hogy rendben működjenek az intézmények? Mennyire fél az a vezetés, amelyik megtiltja a hírek szabad áramlását?

Központi iránymutatás alapján szabad csak nyilatkozni. Hol élünk? Hol van itt a szabad vélemény nyilvánítási jog? Mi lesz a következő lépés? 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozeletipad.blog.hu/api/trackback/id/tr8613558329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marczy 2018.01.08. 21:00:41

Pártállam. Éljen a kommunizmus, világ proletárjai egyesüljetek! Én még tudom, milyen volt a kommunizmus alatt iskolába járni... Szívtam is miatta eleget, pedig nem sokkal kellett volna nyugatabbra születnem... És azóta sem sokat változott a helyzet a "normál" iskolák terén. Azok közé tartozom, akik nem hajlandók gyereket nemzeni Magyarországra addig, amíg nem lesz érdemi változás. Aztán az utolsó magyar is szépen elkódorog Németországba. És nincs alternatíva, akire szavazni lehetne.
Az utcára kéne vonulnia az ország összes pedagógusának, abból talán értenek Orbánék. Olyan tanárhiány lesz itt pillanatokon belül, amilyet még az ország nem látott, mert most ment nyugdíjba egy népes tanárgeneráció. Majd akkor megtanulják, mily szörnyű a nép, ha felkel, s nem kér, de vesz, ragad, vagy éppen a lábával (autójával, vonat- és repülőjeggyel) szavaz...

Mr. Cobb 2018.01.08. 21:08:46

Melyik munkahelyen szólalhat meg az alkalmazott nyilvánosan a főnök engedélye nélkül céges ügyekben? Nem ártana gondolkodni kicsit. Ez nem nagyon veszélyezteti a 2/3-ot, még gyúrjatok rá :D

BOAR 2018.01.08. 21:20:00

@Mr. Cobb: És ki a kurva anyád a főnök, buzikám? Az az agymosott pártkatona aki cenzort játszhat a tankerület élén?
Nem bazdmeg, az én gyerekeim járnak oda, az én adómból működik az a kóceráj, ha ott valami közérdekű dolog történik akkor igenis jogom van tudni róla, a valóságról nem pedig arról amit a fideszdroid elmondhatónak ítél.
Ha azt rá lehet bízni a pedagógusra, hogy a gyerekeinket tanítsa, akkor bízzon meg benne a rendszer annyira is, hogy nem valami félhülye gizikén keresztül engedi csak megszólalni.

gardarak 2018.01.08. 21:53:56

@marczy: A tanárhiány már megvan, iszonyatosan sok szaktanár hiányzik, nem csak közismereti tárgyak esetén (nyelvtanár, informatika és még hosszan lehetne sorolni), de a szakképzési területen is sok állást nem tudnak az iskolák betölteni.

morph on deer 2018.01.09. 00:03:30

Ez a húzás eléggé egyértelműen ütközik az alkot.. opppoardon: alaptörvény “szabad véleményalkotás joga” fogalommal jelölt passzusával, ha már a “szólásszabadság” fel sem merül a tisztelt hatóság érintettjeinek fejében!

Arról az apróságról már nem is beszélve, hogy ez egy olyan eset kapcsán született, melyben egy tanár kifogásolta az igazgató “megszégyenítési” gyakorlatát, ami úgy szakmailag - pedagógia - mint emberileg elfogadhatatlan!

Azaz valaki szót emelt a gyerek emberi méltóságának tisztelete ügyében, és a mai magyar hatalom elhallgattatja!

Mi meg ülünk a seggünkön, és megpróbáljuk relativizálni a történteket, ahelyett, hogy elhajtanánk ezt a mocskos bagázst ahova valók, mondjuk a felcsúti trágyadomb megfelelő helynrk látszik...

Gyurmapöcs 2018.01.09. 08:38:59

Az a baj, hogy a libsik lenyomták a tanárokat. Nincs joguk semmihez, csak a kötelesség! A gyermekjogok - és főleg a kisebbséghez tartozók gyermekeinek jogai - a legfontosabb szempont az oktatásban. A háttérben működő libsi oktatási tanácsadók, szervezetek irányítanak, a fidesz meg szépen végrehajtja az ukázt. A tanárok mukkanni sem mernek, nemhogy egységesen utcára vonuljanak... Aki egyénileg megnyilvánul, azt kikészítik.

Gyurmapöcs 2018.01.09. 08:41:19

A mai valóság az, hogy a gyereknek belesulykolják a fejébe, hogy joga van. De a kötelességről már nemigen beszélnek neki. Aztán meg lehet nézni a mostani ifjúságot. A gyomrom fordul ki tőlük!

Indriq 2018.01.09. 08:42:11

@Mr. Cobb: szóval a komcsi érában a cenzúrával nem volt semmi bajod?
Mesélj, még mi tetszett akkor! :)

Indriq 2018.01.09. 08:44:15

@Gyurmapöcs: most akkor a fityiszt is a libsik irányítják?
Amúgy mi köze a hozzászólásodnak a poszt témájához?

Gyurmapöcs 2018.01.09. 08:47:24

Nagyobb távlatban gondolkodtam. Igen, ha hiszed, ha nem, még mindig a libsik irányítanak. Azért mert nincsenek reflektorfényben, hidd el, ők a háttérből is jól megvannak. A "fityisz"-től sem áll távol a liberalizmus.

Gyurmapöcs 2018.01.09. 08:48:18

Persze amit a néppel művel, az már majdhogynem diktatúra.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.09. 09:11:38

Én se nyilatkozhatok munkahelyem nevében, ez a vezető dolga. Miért lenne ez másképp egy iskolánál?

legális 2018.01.09. 09:19:35

Az iskola -pontosabban a -kötelező oktatás - nem az egyenlősdiről szól, hanem az oktatásról.
Ebbe se a zárt ajtókon kívül nyilvánosan okoskodó tanerő sem a csak jogokkal rendelkező, sem a tanárokat sem a tananyagot nem tisztelő diák nem fér bele. És nem kívánsághangverseny.
A kötelező oktatás irányát és eszközeit biztosító állam felelőssége a rendszer működtetése, ha masszív a rendszer úgy, ha szabadelvű, úgy.
Akinek nem felel meg, mehet alternatív képzésekre, vagy szavazhat a választásokon minimum konzervatív/liberális választékra.
A hungarovalentin korszak két választási cikluson keresztül bomlasztotta a rendszert, adott szabadságot olyan pedagógusoknak, akik nagy hányada kötelezettségmentességet és nem a kreativitást találta meg. Ugyanakkor alakítottak ki olyan diákszemléletet, amely csak jogokat ismer. Ezt a kettőt nehéz egyszerre visszaterelni a helyére.
Fent Cobb mester egy céghez hasonlította az iskolát. Nagyon igaza van, de sajnos az még kevés is, mert a cégedet úgy irányítod, szúrod el, ahogy gondolod, ez viszont állami funkció és még kevésbé bírja el a kiszólásokat.

6. Ienin 2018.01.09. 09:25:29

@Mr. Cobb: Gyúrj még sokat hogy logikus legyen a hozzászólásod. A magáncég nem állami cég. A magáncég magánemberek pénzéből működik az állami pedig az adózó magyar állampolgárok adójából. Az állami cég működése éppen ezért mindenkire tartozik, a magáncégé viszont csak a tulajdonosára. Ti fideszes majmok olyan messze vagytok a demokratikus működéstől, mint egy középkori paraszt a földesurához.

6. Ienin 2018.01.09. 09:32:45

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Azért húgyagy mert az állami cég nem magáncég. Az hogy az adózók pénzét a patkány fideszes férgek mire költik, minden adózó magyar állampolgárra tartozik. Viszont hogy a magáncég a tulajdonosa a pénzét mire költi, hogyan fekteti be senkinek semmi köze. Ti fideszes elmaradott köcsögök annyira vagytok tisztában egy demokratikus piacgazdaság működésével, mint egy legelő birka.

Scott Tenorman Must Die 2018.01.09. 09:39:03

@marczy: te azok közé tartozol akivel nem áll szóba nő

Orbán egy Palpatine 2018.01.09. 09:42:33

@Mr. Cobb: Mert a párt(állam) az iskolaigazgató, vagy a tanár főnöke? Ezért nem jár még a kommentpénzt kis fidesz agitpropos, erre még gyúrni kell.

Orbán egy Palpatine 2018.01.09. 09:44:03

@Gyurmapöcs: Nem vetted be a gyógyszered, vagy mi?

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.09. 09:55:24

@V. Orbán pápa reinkarnációja:

Azaz állami cégeknél anarchia van, s bárki tehet bármit, aki ott dolgozik?

Eleve alkotmányellenes véleményed, hogy csak annak van véleményszabadsága, aki az államnak dolgozik...

teéjesenmindegy 2018.01.09. 11:18:13

Tényleg mennyivel jobb, amikor mindenki akinek valami sérelme van rohan a sajtóhoz, telekürtöli a világot, az adott intézmény meg magyarázkodhat.

Itt volt ez a nő, aki 2022re kapott időpontot a műtétjére. Megírta. Átvette a sajtó. Teleordították a világot, hogy megdöglenek a népek. Az indexnek becsületére legyen mondva, utánajárt, hogy mi a helyzet. Ott a címlapon, hogy a csaj annyira speciális eset+ragaszkodik a saját orvosához, hogy azért ilyen hosszú. Mindenki másnak 2 hónap.

Scott Tenorman Must Die 2018.01.09. 11:24:51

@teéjesenmindegy: közben meg még az is kiderült, h mégsem annyira fontos az a doki, saját pénzből kifizetni a műtétet

morph on deer 2018.01.09. 11:29:29

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
“Ez nem véleményszabadság, hanem illetékesség kérdése.”

Tévedsz birca, itt nem arról van szó, hogy valaki az intézmény nevében ne nyilatkozhatna, - ami jogos elvárás, - hanem arról, hogy nem mondhat olyat az ott történtekkel kapcsolatban, ami negatív színben tüntetné fel az intézményt!
Például az “XY tanár veri a tanítványokat” típúsú kijelentésnek semmi köze az intézmény nevében történő nyilatkozathoz, ez azért nyilvánvaló, de mivel “negatív” hatású lehet, tilos elmondani!

Márpedig ez egyértelműen a véleményszabadság és szólásszabadság korlátozása, ezt kár megpróbálni kimagyarázni.

Indriq 2018.01.09. 12:06:26

tehát mégegyszer!
Amikor az átkosban Aczél cenzúrázta a híreket, akkor egyesek logikája szerint teljesen okés volt, mert hát egy állami intézményben az állam érdekeit kell nézni?
Mert ha ez okés, akkor megértem ha a tanárra ezt nyilatkozzátok, de akkor tűzzétek ki a vörös csillagot a kabátotokra (most már a fityisz narancs mellé)
Amúgy pedig a meglátásom szerint, a diák megszégyenítése inkább alaptörvénybe ütköző, ami ellen fel lehet/kell szólalni.
Ha a munkahelyeden kiteszi közösségi falra a főnököd, hogy "kretén elvtárs most szart a budiba, és a szagokból ítélve csirkebelet zabált" igenis, szólni kell, hogy fogja vissza magát.

legális 2018.01.09. 13:20:37

@morph on deer: A pedagógus etikai kódexből:
2.2. A pedagógus hivatás etikai normái
A pedagógusnak munkája térbeli és időbeli keretein túl is tudatában kell lennie annak, hogy minden megnyilvánulásával kollégái közösségét is minősíti, így számára hivatásának etikai normái mindig és mindenütt irányadóak.
Ennek megfelelően a pedagógus
 sem tetteivel, sem nyilatkozataival nem csorbítja saját intézménye és hivatása jó hírét; annak öregbítésére törekszik;
 az intézmény erre vonatkozó előírásain túl munkája során külső megjelenésével és megnyilvánulásaival is kifejezi hivatása rangját, tiszteletét;
 csak abban az esetben végzi munkáját az őt foglalkoztató intézmény közösségében, ha testi és lelki egészsége ezt egyaránt lehetővé teszi;
 az egészség- és környezettudatos életvitelt, a természet védelmét, az élet tiszteletét képviseli;
 mindenkor példát mutat nemzeti jelképeink megbecsülésében, nemzeti ünnepeink és a mindezek által jelképezett, képviselt értékek tiszteletben tartása terén;
 lehetőségei szerint folyamatos önképzéssel gyarapítja, fejleszti a hivatása gyakorlásához szükséges tudását, képességeit, készségeit, attitűdjeit.
A pedagógusnak – mint minden embernek – elidegeníthetetlen joga van olyan közéleti és magánérdekű tevékenységekhez, amelynek során nem pedagógusként jelenik meg a nyilvánosság, a nevelő-oktató munkájával érintett közösség előtt.
Ennek során magánérdekű tevékenységét soha nem helyezi a közérdek fölé, közéleti szerepvállalásait időben és térben határozottan elkülöníti nevelő-oktató munkájától, ugyanakkor a pedagógusnak közéleti szerepvállalásaiban is erősítenie kell pedagógus társai megbecsülését, tiszteletét; a pedagógus pálya, a köznevelési intézmények iránti bizalmat.